Magyar Filmörökség

Magyar filmekről szubjektíven

Gertler Viktor: Állami áruház (1953) - Osztályharc és a dolgozó nép diadala

2014. augusztus 04. 18:00 - Magyar Filmörökség

Magyar "eastern" és szocialista horror után evezzünk más vizekre: méltán vagy méltatlanul lenézett szegmense a hazai filmgyártásnak az 1950-es évek, többségünk emlékeiben propaganda ízű és demagóg filmek ugranak be. Azonban ebben az időszakban a feltörekvő új tehetséges mellett még számos olyan "nagy öreg" is a filmvásznon maradhatott (pl. Tolnay Klári, Gózon Gyula, Latabár Kálmán) akik tehetségüket a politikával átitatott filmipar szolgálatába állították.

Mentségükre szolgáljon, hogy választási lehetőségük alig volt, szerepekhez másképp aligha juthattak. Sajnálatosan ebben az időszakban már nem láthatjuk a vásznon Kabos Gyulát, aki 1939-ben a zsidó-törvények és a filmszakma "zsidótlanítása" miatt az Egyesült Államokba menekült és 1941-ben, New Yorkban halt meg 54 éves korában. Sem Páger Antalt, aki pedig a háború végének magyar kormányaival és a nyilas hatalommal kompromittálta magát, így 1944 végén Argentínába menekült és máig rejtélyes körülmények között csak 1956-ben tért vissza hazájába. (Páger Antal hazatérésének részletei alul a kommentek közöt olvasható.)

A kicsit hosszúra nyúlt bevezetés után: 1953-ban mutatták be Gertler Viktor rendezését, az "Állami áruházat". A rendező munkatársa volt a későbbi híres rendező Makk Károly, a zeneszerző Kerekes János volt, a dalszövegeket Darvas Szilárd és Szenes Iván írták. 

allami aruhaz 1.jpg

A fantázia szülte Diadal Áruház (aminek díszletét részben a korabeli Úttörő Áruház adta), egy dunaparti csónakház, a Margitsziget, a még beépítetlen Látó-hegy adják a film végtelenül hangulatos díszleteit, amelyek között, még a legkisebb szerepekben is hatalmas színészek jutalomjátékait láthatjuk: Mányai Lajos, Lorán Lenke, Latabár Kálmán, Feleki Kamill, Gózon Gyula, Tőkés Anna, Mezei Mária, a fiatalok közül Turai Ida, Gábor Miklós, Horváth Tivadar, de Psota Irén, Bárdy György és Kabos László is feltűnik egy jelenet erejéig. A film látványvilágát befolyásolta a cenzúra: a Budapestről készült panorámaképeknél ügyeltek rá, hogy a lebombázott Vár vagy a még csonka Erzsébet-híd ne látszódjanak a felvételeken.

A film helyzetkomikumainak nagy részét a háború előtti, felbomlóban lévő osztályrendszer tagjainak tréfás csörtéi adják, ebben természetesen élen jár a talpraesett eladó, Dániel Károly, Dénes (Latabár Kálmán) és az urizáló Rezsőke (Horváth Tivadar) kettőse. Éles kontrasztban áll velük az ideológiai kiképzésen átesett, nyugodt szocialista új embertípus Kocsis kartárs, akit Gábor Miklós alakít meggyőzően. Őt a korábbi, csak szavakban az új renddel tartó vezetéssel való összetűzése után igazgatóvá nevezik ki, amit az álnok régi vezető Dancs Frigyes (Mányai Lajos) cselszövéssel meg akar fúrni. Figyelemre méltó még Feleki Kamill alakítása Glauziusz bácsi, az idős főkönyvelő szerepében, aki az igazi eleddig elnyomott kisember megtestesítője. Mindez azonban nem akadályozza meg abban, hogy egy dalt énekeljen az új világhoz unokája bölcsőjénél. Természetesen a szerelmi szálak mellett a jó szembenállása a gonosszal a történet motorja, de a stílusosan az imperialista spoilerezéstől, a történet bemutatásától eltekintek most is. Aki még nem látta, de lelőné magának a poén előre, itt elolvashatja.

allami aruhaz 2.jpg

Bár az ábrázolás a Rákosi-kor sztálinista tempójában történt, a filmben felvetett problémák nagy része valóban jelentős volt az áruhiánnyal küzdő háború utáni világban. Ezek a problémák (árdrágítás, infláció, üzérkedés, árufelhalmozás, hamisítás, minőség rontás) léteztek és nem csak a Keleti Blokk országaiban, meglehet a rá adott válaszok az akkori kommunista mentalitást tükrözték és ennek propagandáját ez a film is visszatükrözi. A hiánygazdaság itt felvázolt szimptomái az egész szocialista időszakban megmaradtak, a film előrelátása ellenére a rendszer a hívószót nem hallotta meg. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a korszak filmművészetének legnagyobb alkotásai, bár más keretek között és más formai eszközökkel de hasonló problémákat feszegettek. Gondoljunk itt a Vittorio De Sica, olasz neorealista mester "Biciklitolvajok" (Ladri di biciclette, 1948) című filmjére vagy a közeli Bécsben játszódó "A harmadik ember" (The Third Man, 1949) című Carol Reed opusra. Ezen filmek drámaiságát és zsenialitását természetesen hiába kérnénk számon az Állami áruház zenés és habkönnyű darabján, azonban a problémafelvetései koránt sem voltak mesterkéltek, habár a válaszokat a keményvonalas sztálinista elképzelések adták meg.

Akit nem zavar az “elvtársozás”, a “szabadság” köszöntés és az erőltetett ideológiai mondanivaló, ezektől el tud tekinteni annak kiváló 97 perces szórakozás ez a film. Ez a világ is a múltunk része, amit jobb megismerni, hogy el tudjuk végképp törölni. Ha másért nem, a korabeli, aluljáró nélküli Astoria kereszteződésért (ahol parodisztikus módón a szálló erkélyéről oktatja a közlekedési kultúrát egy mikrofonos ember), Latabár hibátlan komikusi alakításáért és világos öltönyéért, kalapjáért, a ötvenes évek Budapestjének több pillanatképéért érdemes megnézni a filmet amely ezen a Youtube linken elérhető. Egy álomvilágot láthatunk, amely sohasem létezett. A filmet idekattintva meg lehet nézni.

IMDb

 

A blogon a kommentelés szabályaiért kérem kattintson ide!

Keresd a privát Facebook blogomat is: 365 Nap 

 

Ha tetszett az írás további filmekért és ajánlókért keress és like-olj minket a Facebook-on is, a friss posztokért kövess a Twitter-en vagy a Google Plus-on, videókért keresd és iratkozz fel a Youtube csatornánkra.

twitter.jpeg youtube.png download (1).jpeg download (2).jpeg
4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarfilmorokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr776572297

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Magyar filmek és a labdarúgás, focilegendák a filmvásznon 2014.09.18. 15:53:17

Találhatunk némi párhuzamot a magyar labdarúgás és a magyar filmgyártás helyzete között, ha akarunk: sajnos a világ elhaladt mellettünk. Akár erőltetett, akár nem ez az analógia, tény, hogy a filmvászonról is lekerült a foci, mint népszerű téma és ilye...

Trackback: Az Új Budapesti Tizenkettő: filmkritikusok listája 2000-ből 2014.08.31. 00:18:12

Miután megismertük az 1968-as, még a Kádár-rendszerben történt szavazás alapján a kritikusok által összeállított 12 legjobb magyar filmet, lássuk, hogy 10 évvel a rendszerváltás után, 2000-ben hogy alakult ez a lista. A folytatásban az Új Budapesti Tiz...

Trackback: Portré: Ma 101 éve született Bulla Elma színésznő 2014.08.26. 13:34:53

Portré sorozatomban a magyar színésznők és színészek, filmesek és rendezők pályafutását szeretném feleleveníteni néhány mondatban, néhány fotóval illusztrálva. Elsőként a ma 101 éve született Bulla Elmáról emlékeznék meg. A múlt vasárnap ajánlott ...

Trackback: Felhőtlen kacagás és ideológia: Latabár rövidfilmek az 1950-es évek elejéről 2014.08.17. 18:01:39

  Korábbi bejegyzésemben már szóba került Latabár Kálmán és az 1950-es évek filmgyártása. A Rákosi korszak erős ideológiai nyomása a mozgóképet sem kerülhette el, a tudást a mozi mozgósító erejéről a különböző oldalon álló diktatúrák egymásnak adták t...

Trackback: Retró hétfőn: Tanulmány a nőknől (1967) 2014.08.11. 18:17:34

Keleti Márton 1967-ben készült filmje egy igazi lektűr a női lélek mélységeiről. Szövetség, ármány és árulás, színjáték és szívfájdalom, cselszövés egy enyhén antifeminista ("Lehetséges, hogy a világot egy nő teremtette? Egy nő akinek nem jutott eszébe...

Trackback: A nap videója : Légy (1981) 2014.08.06. 13:42:46

A Légy 1981-ben Oscar-díjat kapott a legjobb animációs rövidfilm kategóriában. A film rendezője Rófusz Ferenc volt, aki helyett, világraszóló botrányt keltve Dósai István, a Hungarofilm igazgatója vette át a hatalmas elismerést....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

- duplagondol 2014.08.05. 11:34:01

Egy kis kiegészítés: Páger hazacsábításának körülményei ma már jól ismertek, a róla szóló titkosszolgálati iratokat pár éve hozzáférhetővé tették. Ahogy a távozásánál, úgy az érkezésénél is megesett, hogy fraternizált a hatalommal, nem egyszer vállalt szerepet Kádárék propagandisztikus ízű filmjeiben.

hvg.hu/itthon/20070711_rakosi_pager_antal

Magyar Filmörökség 2014.08.05. 11:53:18

@- duplagondol: Igazad van, eredetileg 80 évre titkosították az anyagokat, de azt hiszem 2008-ban lett kutatható.

Farkas Vladimir vetette fel 1953-ban, hogy hozzák haza propaganda célból. Megkeresték, de egy 8 oldalas válaszlevélben (amelyben még zsidózott egy elég alaposat) elutasította a hazatérést. 1955-ben általános amnesztia volt Magyarországon, ő pedig személyes garanciát is kapott a büntetlenségre és vagyona, ingatlanjainak visszakapására. Végül is 1956. augusztusában tért haza, egyedűl családja nélkül. Major Tamás és Keleti Márton is tiltakozott hazaengedése és büntetlensége ellen. A Gellért Szállóban élt 1956-1959 között, amig visszakapta a házát, de becsületére legyen mondva 1956 végén nem disszidált újra. 1957-ben le is zárták az aktáit végleg.

Nagy színész volt, sajnos emberként döntései vitathataók voltak. Sokáig feleségére fogta, hogy kapcsolatba került a nyilasokkal és a szélsőjobbal, bár Imrédy Béla miniszterelnök szomszédja volt az Orbán-hegyen. Néha sajnos a művészi kvalitás és az emberi értékrend megitélése nem hozható szinkronban. Emlékezzünk a zseniális színészre.

tengereczki 2014.08.06. 11:13:51

Honnan származik az az infó, hogy Kabos öngyilkos lett? A link alatt szereplő elég részletes és hitelesnek tűnő életrajz szerint sokkal inkább természetes halála volt

www.szineszkonyvtar.hu/contents/k-o/kaboselet.htm

Magyar Filmörökség 2014.08.06. 11:16:33

@tengereczki: Egy elírás, tévedés volt, amit javítottam. Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet. Igazából egy másik poszthoz írtam a bevezetőt, és később szúrtam be ide ellenőrzés nélkül. Köszönöm még egyszer.
süti beállítások módosítása