Inkább a magyar film jelene és remélhetőleg jövője a "Nyomozó" című alkotás, mintsem öröksége a most következő film. Ennek ellenére a blog-omban a helye, minden szempontból.
Néhány kivételtől eltekintve magyar filmgyártás elmúlt 15-20 évének hibernált és improduktív állapota miatt fontos kiindulási pont lehet, az alig 6 éve bemutatott "Nyomozó" című alkotás. Ellentétben sok magyar produkcióval ennél a filmnél létezett használható forgatókönyv, a dramaturgiát is láthatóan feltalálták, a filmzene támogatja, nem hátráltatja a cselekményt. A színészi játékok az elmúlt időszak szokásával ellentétben idegesítő maníroktól, túljátszástól mentesek, a (fekete) humort nem retardált bohóckodás helyettesíti. Gigor Attila rendezői munkája a helyén van és az egész filmen átüt, hogy a háttérben egy igazi filmkészítő csapat dolgozott. Nagyon úgy néz ki, hogy ennél a filmnél mindenki tette a dolgát. A zenei aláfestésért Melis László, a díszletekért pedig Sztevanovity Sandra volt felelős, az operatőr Herbai Máté, a produkciót Pusztai Ferenc producer fogta össze (akinek a nevéhez a korábbi Tiszta levegő és a későbbi Pál Adrienn, fesztivál kedvenc filmek is köthetők).
Az alapfelállás viszonylag egyszerű: adott egy kórboncnok Malkáv Tibor (Anger Zsolt kísérteties alakítása), lényegében társadalmi és szociális kapcsolatok nélkül. Haldokló beteg édesanyja különleges műtétjére halaszthatatlanul pénzre lenne szüksége. Ebben a helyzetben kap egy olyan ajánlatot, amelyre nem tud nemet mondani és érzelmi, szociális és társadalmi katatóniájából egy önmaga okozta tragédia rángatja ki. A film pont annyira szűkszavúan és minimalistán festi le a közeget, amiben létezik, mint amennyire hallgatag és befelé forduló az apa nélkül felnőtt, vélhetően ki nem hevert ödipális komplexusban és erőteljes elfojtások okozta szorongásokban szenvedő főszereplő. Nem használnám a film noir jelzőt, mert szerencsére a műanyag tesztoszteron túltengést itt bravúros művészi eszközök helyettesítik. Nem a közönség sokkolásával operál a rendező, hanem eléri, hogy Malkávval együtt kezdjük érezni, gondolkodni és érteni. A korábban csak állandó napi társaival, a halottakkal szót értő elveszett ember a szemünk előtt tér vissza az élők közé.
Szerencsére a kiválóan megírt forgatőkönyv (amely a rendező munkáját dicséri), találó színészi alakításokkal társul. Szinte minden egyes szerepben brillíroznak: Anger Zsolt mellett, a filmbeli kedvesét játszó Rezes Judit, az özvegy Szirmainé szerepében Tóth Ildikó és Kerekes Éva (Kertész Ágnes szerepében) is kiváló alakítást nyújt. De még a rossz magyar filmes szokás szerint általában karikatúrára formált mellékszereplőkre sem lehet panaszunk: Küklopsz szerepében Zágoni Zsolt és Tóth József, mint a zugügyvéd Dr. Kutya sem okoz csalódást, színészek maradnak, nem ripacsok. Visszaadják a hitet, hogy nem minden, amúgy színpadon roppant tehetséges magyar színész hal meg a filmvásznon, tapasztalat vagy megfelelő rendezői vezetés hiányában.
A film jelentős fesztivál sikereket tudhat maga mögött, a Pozsonyi, a Varsói és a Karlovy Vary-i filmfesztiválon is jelölték illetve jutalmazták díjakkal a rendező Gigor Attilát és a főszereplő Anger Zsoltot. A Budapesti Filmhéten pedig velük együtt Pusztai Ferenc producer és Kovács Zoltán vágó is elismerést kapott. A 2008. október 2-i bemutatót követőn körülbelül 1900 előadáson több mint 33 ezer nézőt vonzott a mozikba, amivel az év 8. legnézettebb magyar filmje lett. Kíváló teljesítmény azt nézve, hogy abban az évben került mozikba a Valami Amerika 2, a 9 1/2 Randi, vagy a Kis Vuk felújított változata is.
Rendhagyó tanmese? Bizarr fejlődéstörténet? Egy modern művészi film noir? Talán, mindenesetre az elmúlt időszak egyik legmaradandóbb magyar filmes élménye a számomra, és ezen a linken megnézhető. Még sok hasonlót.
A blogon a kommentelés szabályaiért kérem kattintson ide!
Keresd a privát Facebook blogomat is: 365 Nap
Ha tetszett az írás további filmekért és ajánlókért keress és like-olj minket a Facebook-on is, a friss posztokért kövess a Twitter-en vagy a Google Plus-on, videókért keresd és iratkozz fel a Youtube csatornánkra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |