Magyar Filmörökség

Magyar filmekről szubjektíven

Magyar filmek a bűnözés világáról (II. rész)

2014. augusztus 15. 14:55 - Magyar Filmörökség

Sokakban égető hiányérzet támadt, hogy bizonyos magyar bűnügyi filmeket kihagytam, korábbi, a kedvenc alkotásaimat felsoroló listámból. Kaptam hideget, meleget is a kommentekben és hozzászólásokban, de ezek alapján, hiánypótlásként összeszedtem néhány filmet, amelyek szerintetek (és részben szerintem is) megtekintésre érdemesek. A lista időrendben tartalmazza a filmeket, köztük olyanokat is, amelyek 1990 után készültek. Nem rangsoroltam őket, mint korábbi bejegyzésben, amelyet a rendszerváltás megelőző időszakból válogattam össze. Tartalmaz olyat filmet is, amely nekem személy szerint nem a kedvencem, de ebben a témakörben megkerülhetetlen film. Köszönöm azoknak, akik kommentjeikkel segítettek kiegészíteni a korábbi felsorolást 

zsotem.jpg

 Bebukottak (1984)

A K1 és K2 ellenpontjaként, időrendben elsőként egy valódi dokumentumfilmet említenék Mész András rendezésében. A Bebukottakat a tököli fegyintézet tizenkettes egységében forgatták, a szereplők és a szituációk is valódiak. A fiatalkorúak börtönében feszültséggel, félelemmel és frusztrációkkal teli monológokban ismerhetjük meg a börtön és ide zárt fiatalok életét. Nemi erőszak, megfélemlítés, szigorú és erőszakra épülő hierarchia, előnyökért megvesztegethető őrök, cseppet sem a társadalomba való visszailleszkedéshez segítő intézmény képe rajzolódik ki a másfél órás filmből. Egy kritikai elemzés a filmről pedig itt elolvasható.

A filmnek utóélete is van, több szempontból: minden híresztelés ellenére a film egyik interjúalanya sem Portik Tamás, akinek a magyar alvilágban később betöltött szerepéről sokat olvashatunk. Néhány, még életben lévő szereplőjét megkeresve és kamera elé ültetve Gerő Marcell filmet forgatott Káin gyermekei címmel. Innen pontosan kiderül, mennyire volt hatásos a börtön nem büntető, hanem korrekciós jellege. A filmet beválogatták a szeptember végi, A-kategóriás San Sebastian Nemzetközi Filmfesztiválra, ami szeptember végén lesz. További aktuális magyar fesztiválhírekről is olvashatsz ide kattintva.

 

Kicsi de nagyon erős (1989)

Grunwalsky Ferenc írta, rendezte, fényképezte film egy atípusos gengszterfilm, az igazi bresson-i hagyományoknak megfelelően sokkal inkább a bűnöző jellemére és indítékaira összpontosít, mint magára az elkövetett tettekre. A börtönből szabaduló, mentális kihívásokkal küzdő Bogár Zsolt (Gáspár Sándor) látszólag vissza próbál illeszkedni a társadalomba, azonban szabadidejében sorozatosan különös betöréseket követ el. A tetthelyeken végzett pusztítások pont annyira megmagyarázhatatlanok, mint az, hogy a bőséges zsákmányok ellenére ő és családja továbbra is csak a társadalom periférián tengődnek. Húga Zsuzsa (Csere Ágnes) és húgának pipogya férje Béla (Bán János kiváló alakítása), aki elkíséri betörő körútjaira, látszólag mit sem vesznek észre abból hogy Zsolt a végzete felé halad. Ebben a világban morális értékítéletünk cserbenhagy minket: a bűnözés nem diszfunkció, hanem a társadalomhoz való felzárkózás eszköze, az alapvető fogyasztási javak előteremtéséhez szükséges tevékenység. Nehéz, szikár és lecsupaszított mozi, de ebben a tematikában kihagyhatatlan.

 

Túsztörténet (1989)

Sokan hiányolták Gazdag Gyula 1988-ban forgatott és 1989-ben bemutatott Túsztörténet című filmjét, amely 1973-ban Balassagyarmaton megtörtént valós eseményeket dolgoz fel. A bűnügyet a szocialista időszak "botrányírója" Végh Antal írta meg 1986-ban "Könyörtelenül" című dokumentum-regényében. Ez az könyv képezte a film alapját is, amelyben a téli szünetről a kollégiumba visszatérő lányokat a magasrangú határőr tiszt apjuktól szerzett fegyverekkel a Pintye fiúk ejtik túszul. A túszokért cserében nyugatra szerettek volna távozni, mivel a korabeli szabályok szerint bizonyos beosztásokban dolgozók és családtagjaik nem kaphattak útlevelet a nyugati államokba való kiutazáshoz. Hasonló eset a korabeli kriminalisztikában még nem fordult elő, ezért 5 napig tartott az ügy megoldása a hatóságoknak. Az akkoriban tini sztárként és énekesként tündöklő Beri Ary (Berencsi Attila), akit a közönség a Szerelem első vérig című filmben (és annak folytatásában) ismerhetett meg, drámai szerepben is igazán maradandót alkotott. Alakításáért a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat nyerte a San Sebastian Nemzetközi Filmfesztiválon 1989-ben. A kiváló alakítás ellenére - mivel a feszültség fenntartása a film során nem sikerült maradéktalanul a rendezőnek - nem tartozik a kedvenceim közé és hagytam ki a rendszerváltás előtti listáról.

 

Könnyű vér (1989)

A két prostituált Margó (Kiwán Margó) és Ildi (Deim Ildikó) valamint egyikük börtönből szabadult barátjának, Attilának (Derzsi Jánosszociodrámája pontosan illeszkedik a rendező életművébe (Kopaszkutya, Könnyű testi sértés, Roncsfilm), amiben a társadalom periférián álló, lecsúszott vagy beilleszkedni alkalmatlan esetleg nem akaró emberek világát jeleníti meg. A film kissé dokumentarista stílusa már a Roncsfilm hangulatát előlegezi meg, pengeéles korrajza a rendszerváltást megelőző társadalmi közegnek és hangulatnak. A film az akkori viszonyokat tekintve igazi sztárparádé, feltűnik benne Mucsi Zoltán, Eperjes Károly, Schuster Lóránt de Kiszel Tünde is. A film kiváló blues-os aláfestő zenéjét Karácsony János írta és játssza, de a filmben hallhatjuk a Beatrice-ét is és a befejező képsorokat az akkoriban befutott Ossián rockzenekar koncertjén vették fel. Kissé korábbi filmjével, a Könnyű testi sértés-sel (amit sajnos nem találtam meg videómegosztókon) együtt ne mulasszuk el megnézni, ha a 1980-as évek Magyarországának sajátos hangulatát akarjuk feleleveníteni.

 

Zsötem (1992)

A Salamon András Zsötem című filmje csak és kizárólag amiatt nem került bele az első részbe, hogy nem az 1990-es politikai átmenet előtt készült. Ez a film zseniális szociofotója a rendszerváltást követő társadalomnak, ebben az új, szabad világban a boldogulást a bűn útján kereső embereknek. A történet gerincét egy szerelmi háromszög adja: a vidéki lány Anita (Kerekes Éva) szerelme az alvilágban mozgó kisstílű strici és seftelő Laci (Lukáts Andor), aki Anitát barátnőjével Szilvivel (az akkor még amatőr színésznő Börcsök Enikő fantasztikus játéka) együtt egy bécsi peepshow-ba közvetíti ki. Sokkal inkább látlelet a film, mint akció mozi, azonban másfél óra egy percre sem ül le. Inkább kínosan, mint kikapcsolva érezzük magunkat, de ezt a filmet látni kell! A film kiváló zenéjét Peter Ogi szerezte.

 

Gengszterfilm (1999)

Szomjas György filmje volt az az alkotás, amit az Index-es címadás miatt a legtöbben hiányoltatok a már említett listámból. Ugyan a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején játszódik, és annak ellenére, hogy filmes eszközei beragadtak ebbe az időszakba, csak 1997 és 1998 között forgatták. Nem tartom a rendező legjobban sikerült filmjének, a Tábori Zoltán Nagyvadak című tényregényéből forgatott krimit, amely a Bene László, Donászi Aladár rablópáros bűntényeit dolgozza fel némi költői változtatásokkal. A film pozitívumaként kell említeni a filmzenét és az operatőri munkát, Dresch Mihály és Grunwalsky Ferenc közreműködését. Sajnos ebben a filmben sem a lélek és motivációábrázolás, sem az akciófilm jelleg nem dominál, valahol a kettő között megrekedve meghal a film mondanivalója és cselekménye. Ezen a viszonylag elfogadható színészi teljesítmények (Mucsi Zoltán, Scherer Péter, Bacskó Tünde, Prókai Annamária, Szőke András) sokat javítanak, de Szomjas Györgyöt nem emiatt szeretem. Egyedül talán a film befejezésében brillírozott a rendező, a középszerből kissé visszarángatva a filmet.

 

 

Az öt filmet felsoroló listámból szintén kimaradt (mivel külön posztban foglalkoztam velük) Fazekas Lajos Defekt (1977) című filmje és a pár éve bemutatott zseniális mozi, Gigor Attila A nyomozó (2008) -ja. Nem találtam videó linket, utána nézve sem VHS-en, sem DVD-n nem adták ki Sopsits Árpád Céllövölde című 1990-es francia-magyar filmjét, de a felsorolásban a helye. (Ha valaki talál hozzá elérést, várom kommentben.) Az idei évre is jutott egy bűnügyi film, Novák Erik rendezése a Fekete leves, amely most vasárnap délután az Uránia mozi műsorán lesz ismét. Remélem ahogy eddig sem, a fájdalmasan kínos, Guy Ritchie utánérzés Argo-t ezután sem fogja senki hiányolni az említésre érdemes filmek bővített listájáról.

 

A blogon a kommentelés szabályaiért kérem kattintson ide!

Keresd a privát Facebook blogomat is: 365 Nap 

Ha tetszett az írás további filmekért és ajánlókért keress és like-olj minket a Facebook-on is, a friss posztokért kövess a Twitter-en vagy a Google Plus-on, videókért keresd és iratkozz fel a Youtube csatornánkra.

twitter.jpeg youtube.png download (1).jpeg download (2).jpeg

 

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarfilmorokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr856592707

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: "Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy", avagy a legjobb magyar zenés film a Rocktérítő (1988) 2014.09.10. 16:34:40

Az alternatív rockzene, mint a szocialista kultúra megtűrt (és gyakran tiltott) mostohagyereke minden gát ellenére utat talált magának a közönséghez, a nyolcvanas évek a hatalom összevont szemöldöke mellett ennek a jegyében telt. Az URH, a Trabant, az ...

Trackback: Az Új Budapesti Tizenkettő: filmkritikusok listája 2000-ből 2014.08.31. 00:18:12

Miután megismertük az 1968-as, még a Kádár-rendszerben történt szavazás alapján a kritikusok által összeállított 12 legjobb magyar filmet, lássuk, hogy 10 évvel a rendszerváltás után, 2000-ben hogy alakult ez a lista. A folytatásban az Új Budapesti Tiz...

Trackback: A Budapesti Tizenkettő: a filmkritikus listája 1968-ból 2014.08.30. 22:14:32

A filmes blogokban hatalmas sláger listák összeállítása: mindenki a saját ízlésére és tudására szabott felsorolásokat készít. Ezek nyilván szerző ízlését tükrözik, de nézzünk meg, hogy a magyar filmek vonatkozásában a magyar filmszakma melyeket tartja ...

Trackback: Meteo, a magyar cyberpunk mozi (1990) 2014.08.25. 10:56:54

A rendszerváltás időszaka a magyar filmgyártásban számos különleges és érdekes alkotást eredményezett. Ilyen a talán egyetlen magyar cyberpunk mozi, a Monory Mész András által rendezett Meteo is. A térben is időben el nem helyezhető, indusztriális...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyar Filmörökség 2014.08.17. 09:51:57

Kommentelők figyelmébe: az Index-en megint klikkvadász cím van fent, sajnos a tematikámmal nem egyező. Az első bejegyzésem, amely (itt olvasható: magyarfilmorokseg.blog.hu/2014/08/07/legjobb_5_magyar_krimi_a_rendszervaltas_elottrol) kiegészítese ez a cikk. Nem sorrend, csak azokat a filmeket soroltam itt fel, amelyek kimaradtak az előző listából, három okból:

1.Nem tetszettek, vagy nem ismertem őket,

2. 1990 után készültek,

3. Nem találtam őket egy videó megosztón sem.

Kérem ennek fényében írjatok kommenteket.

Üdv és köszönet.

2014.08.17. 12:23:48

Már sok helyen sokan elmondták NEM szerepel Portik Tamás a filmben.

Victor Franco 2014.08.17. 18:56:48

A Visszatérés-Kicsi de nagyon erős 2. c filmhez tud valaki kinket? Kösz!
süti beállítások módosítása