Magyar Filmörökség

Magyar filmekről szubjektíven

Vélemény: Tényleg, mennyire jók a magyar filmek?

2014. szeptember 08. 23:28 - Magyar Filmörökség

Lehet rajongani értük és utálni a magyar filmeket, lehet közönyösen legyinteni, ha magyar alkotásokról van szó, szemükre hányni a túlzott művészi megközelítést vagy túlságosan populárisnak bélyegezni őket. Itthon sokan és sok féle módon ítélkeznek, de külföldi szemmel vajon hogy látnak minket? Az elmúlt 70 év rengeteg, főleg európai kritikai elismerése, fesztivál díja bevezette-e a magyar filmeket a globális filmes köztudatba? sight-sound-2012-09-cover-3D_590_1.jpg

Filmrajongóként és most már filmes bloggerként is kikerülhetetlenül belebotlom a British Film Institute (BFI) (Brit Filmintézet) és mértékadó folyóirata, a Sight & Sound a filmművészet 250 legjobb alkotását felsoroló listájába. Ezt a rangsort 1992 után 2012-ben állították össze ismét, amikor is az előző lista óta eltelt 20 év filmjeit is számba vehették a kritikusok. A lista összeállítása elképesztő nagyságrendű volt: a BFI mintegy 1000 filmkritikust, filmakadémia tagot, disztributort, közönségszervezőt, közírót kérdezett meg az általuk legjobb 10-nek tartott filmről. A szavazásban végül is 846 kritikus vett részt, küldte meg válaszát amit 2012. augusztus végére összegeztek és a Sight & Sound szeptemberi számában meg is jelent. Összesen 73 ország 2045 filmjét említette a filmkritikusi szakma krémje, amelyből egy 250 filmből álló listát állítottak össze. Ez volt a filmtörténelem eddigi legnagyobb szabású szakmai közvélemény-kutatása.

Az 1992-hez képest meglepetésként most nem Orson Welles korai remeke az "Aranypolgár" (Citizen Kane, 1941) végzett az élen, hanem egy színes film, Alfred Hitchcock rendezte "Szédülés" (Vertigo, 1958). Ennek ellenére az első tízben továbbra is a fekete-fehér alkotások dominálnak és három a némafilmes korszakból származik.

tarr_bela.jpg

Végigolvasva a felsorolást, természetesen a világ filmgyártásának legjavát kapjuk azonban a magyar filmek vonatkozásában érdekes megállapítást tehetünk: a mintegy 250 film között örömteli módon 3 magyar alkotást találhatunk. Azonban igencsak elgondolkodtató, hogy a mindhárom film csupán egyetlen magyar alkotóhoz, Tarr Bélához kapcsolódik. A lista 36. helyén Fritz Lang Metropolis (1927) című filmjével holtversenyben találhatjuk a magyar rendező darabját a Sátántangót (1994). Illusztris társaságban van a nehezen emészthető és atipusos 7 órás opusz, a 33. helyen lévő Bicikli tolvajok (Ladri di biciclette,1948) és a 34. helyezett Psycho (1960) után, de a François Truffaut alapvetés 400 csapás (Les quatre cents coups, 1959) és a Fellini mese Édes élet (La Dolce Vita, 1960) előtt láthatjuk ezt a hatásos mozit, amelyre a 846 kritikusból 34 szavazott.

satantango.jpg

A listát továbbgörgetve még kétszer találhatjuk meg Tarr Bélát, a 171. helyenWerckmeister harmóniák (10 kritikus szavazatával) és utolsó filmjével a Torinói lóval (2011) amely számos filmmel, köztük Passolini Salo-ja (1975), Howard Hawks "Hosszú álom" (The Big Sleep, 1946) és Federico Fellini La strada-jával (1954) együtt holtversenyben a 202. helyen landolt. Ezek a filmek 8-8 szavazatot kaptak a kritikusoktól.

Természetes egyik szemünk örül, hogy van olyan rendező akit a világ mértékadó kritikusai a legnagyobbak (mint Alfred Hitchcock, Orson Welles, Stanley Kubrick vagy Jean Renoir) között emlegetnek és tartanák számon, azonban számos tekintetben fájó hiányérzetünk is támadhat. Nehéz eldönteni, hogy az 1990 előtt keletkezett számos remek magyar film csupán az ismertség hiánya mint nem került a kritikusok látókörébe, vagy egyszerűen nem fértek fel rá? Számos olyan filmet erősen hiányolhatunk, amely az itthoni szemmel elismerésre méltónak találhatnánk és bátran erre a listára gondolnánk. A kérdés megválaszolásához nézzük meg mely rendezők filmjei kerültek említésre még a kritikusok által:

1 szavazat:

Apa (1966) Rendezte: Szabó IstvánSzavazó: Erica Gregor - Németország

Csillagosok, katonák (1967) Rendezte: Jancsó Miklós - Szavazó: Jorge García, Argentína

Csontváry (1979) Rendezte: Huszárik ZoltánSzavazó: Alan Tasciyan - Törökország

Szerelem (1971) Rendezte: Makk Károly Szavazó: Muszatics Péter - Magyarország

Szindbád (1972) Rendezte: Huszárik ZoltánSzavazó: Martin Kanuch - Szlovákia

2 szavazat:

Mephisto (1981) Rendezte: Szabó István

Szavazók: Dorian Branea - Románia, Muszatics Péter - Magyarország

3 szavazat:

Szegénylegények (1966) Rendezte: Jancsó Miklós

Szavazók: Dina Iordanova - Bulgária, Schubert Gusztáv - Magyarország, Jurica Pavicic - Horvátország

 

A felsorolásból talán látszik, hogy az amúgy Magyarországon vagy nemzetközi fesztiválokon komoly elismerést aratott filmjeinket szinte csak a hazai illetve környező országok kritikusai ismerték és említették. Még lehangolóbb a kép a kritikusokkal egyidőben megkérdezett nemzetközi rendezők listái esetében: sajnos itt legjobb száz alkotás között nincs magyar film, ez talán jól mutatja a magyar és nemzetközi filmgyártás kölcsönhatását. Tarr Béla filmjein kivűl magyar filmre szinte csak magyar rendező szavazott (a fentieken kívül a Kovács András rendezte Ménesgazdára (1978) és Fehér György 1990-es krimijére, a Szürkületre), ez talán figyelmeztető jel lehet a számunkra.

A tanulság annyi lehetne ebből az áttekintésből, hogy a magyar film jelenlegi alacsony presztizsének emeléséhez nem csak a folyamatban lévő produkciók magasfokú promóciójára lenne szükség, hanem a magyar filgyártártás korai sikereinek felelevenítésére. Ebben benne kell, hogy legyen a filmek archiválása, digitalizálása, online, vagy adathordozón történő megjelentetésé, a világnyelveken felirat készítésére és mozikban történő újra bemutatására. Szükség lenne, hogy minnél nagyobb körben ismertek legyenek a magyar filmek, mert a globális filmkultúra részének kellene lenniük olyan filmeknek, mint az Emberek a havason, a Valahol Európában vagy Az én XX. századom. Az a film, amit nem néznek az emberek, az nem is létezik.

 

A blogon a kommentelés szabályaiért kérem kattintson ide!

Keresd a privát Facebook blogomat is: 365 Nap 

 

Ha tetszett a bejegyzés további filmekért és ajánlókért keress és like-olj minket a Facebook-on is, a friss posztokért kövess a Twitter-en vagy a Google Plus-on, videókért keresd és iratkozz fel a Youtube csatornánkra.

twitter.jpeg youtube.png download (1).jpeg download (2).jpeg
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarfilmorokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr66680599

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A száz éve született Homoki Nagy István természetfilmes 2014.09.13. 11:39:17

Itt az ősz és talán ez a legcsodálatosabb évszak, ha az ember a természetben jár. A változó környezet színei mindenkit magukkal ragadnak és ösztönöznek minket, hogy ezekből a csodálatos emlékekből minél többet megőrízzünk magunknak. Magyarországon nem ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2014.09.09. 14:56:09

Én úgy hallottam Guantanamon Tarr Béla filmekkel kínozták az embereket. ;-)

Magyar Filmörökség 2014.09.09. 15:05:47

A Sátántangó egy nehezen kezelhető dolog, ilyen hosszú film elkészítésére kevesen vállalkoztak (talán csak a Shoah (1985) 566 perc, és Bertolucci Novocento-ja, amiből van egy 400 perces verzió is hasonlítható hozzá), ezért egy nagyon egyedi dolog. Ha valaki végignézi egy életreszóló élmény és sok mindent átértékel magában.

A Torinoi ló viszont befogadható és tökéletes alkotás, csak a Szegénylegényekhez fogható film. Tudom, hogy viccnek szántad, de egyszer érdemes rászánni az időt a filmjeire, teljesen másképp fogsz utáni a filmekhez állni.

Én egyébként a rock'n roll-ról hallottam ugyanezt.... :)))

Magyar Filmörökség 2014.09.09. 15:10:24

@Time Goes By: Mindenesetre, ha nem jött volna át, az volt ennek a posztnak a lényege, hogy nem feltétlenül a kritikusok által legjobbnak ítélt magyar filmre kellene koncentrálni, hanem újra felfedezni és bemutatni régi magyar filmeket, itthon és külföldön. Csödül a tömeg, minden mozi bloggel az Alien-ről ír (amit én is szeretek), ami újra a mozikban van, miért nem lehet ezt megcsinálni magyar filmekkel? Rengeteg jó film van, amit érdemes lenne megismertetni a világgal és ez által nagyon figyelem irányulhatna a jelenlegi produkciókra is.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2014.09.09. 15:59:50

Egyszer egy ismerősöm elvitt a Sátántangóra, ha hiszed, ha nem 4 órát bírtam, sőt nem is én adtam fel, hanem akivel voltam, de csak azért, mert nem akartam vele udvariatlan lenni. De soha többet Tarr Béla. őszintén szólva nem sok magyar film van, amit igazán szeretek, nekem nem igazán jönnek be a színpadi színészkedéshez értő emberek - filmekben. Márpedig a magyar színészek többsége ilyen. És ez főleg a szocializmusban készült filmekre értendő.
De abban igazad van, hogy nem a kritikusok által sznobizmusból, vagy akármilyen más oknál fogva erőltetett filmekre kellene koncentrálni vagy megismertetni őket más országokban. Csak az a helyzet, hogy a múlt rendszerben készült filmekre már nem igazán kíváncsi senki, mert egyszerűen elvesztették időszerűségüket a megváltozott politikai és társadalmi környezet miatt. És erről alapvetően a magyar filmesek tehetnek, mert állandóan túlpolitizált filmeket csinálnak (azóta is), azokra meg az a jellemző, hogy NAGYON hamar elöregednek. Vagy a 90-es évek gagyi giccseit. Ez a kettő van nagyjából. ja, meg a Tarr Béla-szerű filmek, amelyeknél tényleg szálanként tépkedi az ember a haját kifelé.

Magyar Filmörökség 2014.09.09. 16:09:02

@Time Goes By: Abban tökéletesen igazad van, hogy a magyar filmgyártásnak a rákfenéje, hogy bár zseniális szinpadi színészeink vannak, ők meghalnak a filmvásznon. Viszont ez korábban nem volt így, pl. Bessenyei Ferenc vagy Páger Antal ugyanolyan jó volt szinpadon vagy filmen, ez mondjuk Csányi Sándorról nem mondható el.

Az átpolitizált filmekrők: ha mégnézed a 250 film listáját, tele van szovjet-orosz filmekkel, és ha valahol ott erős volt a politikai nyomás. Mivel elég sok magyar filmet nézek mostanában, egyáltalán nem érzem ezt, amit írtál. Ráadásul (maradva a te blogodnál) a film noirban ábrázolt társadalmi problémák legalább annyira elavultak, mint a szocialista filmekben ábrázoltak, ez okvetlenűl nem hozza el a film elavulását is. A film alapvetően egy kor-dokumentum, ráadásul rengeteg magyar film mentes a politikától, vagy egyenesen kritikusan áll hozzá az adott korhoz. Ez megint szubjektív vélemény, de méltatlanul kevés magyart film ismert a nagyvilágban.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2014.09.09. 16:30:39

A film noirokban nem annyira társadalmi problémákat ábrázolnak (van néhány ugyan, de elvétve, e nem is azok az igazán nagy klasszikusok), hanem inkább emberek közötti kapcsolatokat, azok érzelmi, és/vagy pszichés mozgatórugóit, az meg nem sokat változott azóta sem. Pont ezért időtállóak, na meg a jó rendezőktől, és jó FILMszínészektől. Amúgy magyar filmek legnagyobb problémája szerintem a színészek mellett a jó forgatókönyvek hiánya is.
De az igaz, hogy lehetett volna jobb marketinget is nyomatni azoknál a filmeknél, ami ezt megérdemelné. Viszont ahogy az általunk világhírűnek és szupernek gondolt magyar borokat, meg magyar konyhát a kutya sem ismeri a nagyvilágban, ugyanez igaz a magyar filmekre is. Én leginkább a háború előttiekre lennék kíváncsi, azok közül nem sokat láttam sajnos. Jó lenne összehasonlítani őket a háború utániakkal. Ezt mondjuk megtehetnéd valamikor. :)

Magyar Filmörökség 2014.09.09. 16:36:33

@Time Goes By: Részben igazad van (a magyar borokkal kapcsolatban), azonban a magyar filmek nem csak szerintem jók, Cannes-ban, Karlovy Vary-ban és rengeteg A listás fesztiválon jól teljesítettek. Egyszerűen nem ismerik őket a kritikusok, mert nem elérhetőek. Hiába van fent a jutubon, nincs felirat, a minőség pocsék. Szerintem van mit mutatnunk a világnak ezzel kapcsolatban.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.10. 10:06:52

lehet, hogy az is benne van részben a dologban, hogy ahogy szokták mondani a közép-kelet európai létet, és annak bemutatását az érti, aki itt él

'sajnos itt az 100 száz alkotás' - itt viszont szerintem elég egyszáz

Magyar Filmörökség 2014.09.10. 10:24:07

@pingwin: Köszi, 100-as halmozó voltam, javítottam. :D

Szerintem Szegénylegények, az Apa, a Valahol Európában, a Ménesgazda vagy Szindbád nem kifejezettem a kelet-európai létre vonatkozik, általános emberi vagy társadalmi probémákat feszegetnek. (Nem is beszélve a Haggyállógva Vászkáról vagy Az én XX. századomról esetleg az Ötödik pecsétről).

Erre a felvetésre korábban már írtam, hogy rengeteg szovjet-orosz film van a listán, itt nem politikai vagy társadalmi kérdés volt a bekerülés, hanem annak a kérdése, hogy a kritikusok ismerték-e a filmet és mi volt a kritikai véleményük a filmkészítési metódusról. Ebből a szempontból ez a legjobb értékmérő, a fesztiválok kritikusi díjai általában a legobjektívebbek, mert politikai kérdésektől mentesek.

Ennek ellenére nem állítom, hogy több magyar filmnek kellene itt szerepelnie, mindenesetre elég valószínű, hogy 100 kritikusból 80 Tarr Béla nevét mondja, ha szóba kerül a magyar film és nagyjából a lista is ezt tükrözi (Félreértések elkerülése végett, ez a vélemény független a mai magyar film körül zajló érdemtelen huzavonára, szeretem és tisztelem Tarr Béla munkásságát. A Torinoi Ló és a Sátántangó is nálam a top 10-ben, jobb magyar film kevés született. Azt hogy némileg hagymázas elképzeléssel itthon tömegfilmet szeretnének eröltetetten gyártani, valahogy nem tudom okos ötletnek tartani. De ez már politikai, amit szeretnék a blogtól távol tartani.)

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.10. 10:39:38

@Magyar Filmörökség: na igen a magyar film, és egyéb termékek marketingje nem az igazi, főleg, hogy hosszú ideig a fal másik oldalán voltunk, az se könnyít a helyzeten, hogy olyan nyelvet beszélünk, amit más nem nagyon

szerintem is van sok jó magyar film, bár nekem azt hiszem a régebbiek jobban tetszenek, 70-80-as évek.

talán a 90-es évek valamint a 2000-es évek elején felfutó remake láz valami borzalom volt

és igen sok jó film van, és sok olyan is,a mi nem csak egy filmkritikus elismerését vívhatja ki, hanem a közönségét is
süti beállítások módosítása