Az egyre kínosabbá váló és kevésbé főműsor-időben megjelenő Fábry Show ma már nem tartozik a televíziózás fősodrába, azonban érdemes Fábry Sándor pályafutásának néhány mérföldkövét felidézni. Nem csak fergeteges humoristaként teljesített jobban, hanem a magyar filmgyártásban is szerepet vállalt. Három bizonyítékát sorolnám fel ennek tézisnek, hogy ne csak jelenlegi produkciója alapján ítélkezzük.
A dramaturg
Talán kevesen tudják, de 1978 és 1992 között a Mafilm dramaturg-gyakornoka, majd dramaturgja volt. Olyan filmeken dolgozott ebben a munkakörben, mint az Angyali üdvözlet (1984), az Álombrigád (1985), a Céllövölde (1990) vagy a Sose halunk meg (1992). A Mafilm-es időszakban rajta hagyta a kézjegyét a magyar filmhistórián: Vitézy László rendező és Dárday István forgatókönyvíró "Vörös Föld" című 1982-es filmjének egyik dramaturgja volt. A film korszakalkotó vállalkozás volt, talán az egyetlen, de biztosan a legjobb realista dokumentum-dráma ebből az időszakból. Amatőr szereplőkkel forgatott termelési-film erősen rendszerkritikus volt, ha nem is nyiltan a szocializmus, de mindenképpen a fejlődést gátló bürokrácia és képmutatás kritikája. Ennek a filmnek a zsenialiása az élethűség és a történet mélyen lappangó humor, írónia, amely nem lenne ennyire erős Fábry munkája nélkül. Humorista énjének legjobb oldalát vihette bele a munkába, a végeredmény rendkivűl erős lett, bár érzékeny antennák kellenek az adás vételére. Itt megnézheted, hogy te veszed-e ezt a hullámhosszt.
A forgatókönyv író
Számos film forgatókönyve fűzödik a nevéhez, részben vagy egészben. Ezek közül a legjelentősebbeket említsük meg: Vámmentes házasság (1980), Könnyű testi sértés (1983), Ördög vigye (1992) vagy a Megint tanú (1994). A felsorolásból a kedvencem Pajer Róbert rendezése az 1992-es "Ördög vigye". Psota Irén, Bezerédy Zoltán és Reviczky Gábor mellett feltűnnek újra a "Mamiblu"-ban megismert Buczella-testvérek, Dörner György (Pici) és Gáspár Sándor (Sanyi). Az egyszerre misztikus és kacagtató történet jól adja vissza Fábry fanyar humorát. Az 1990-es években készült egyik leghumorosabb filmszatíra bújt elő a köpönyegéből. Erről meggyőződhetsz itt.
A színész
Fábry sok filmben vállalt kisebb, nagyobb szerepet, például az Itt a szabadság (1990), a Roncsfilm (1992) vagy a Hasutasok (2006) című filmekben, azonban elemében leginkább akkor volt, mikor önmagát alakíthatta. Erre tökéletes példa a Wahorn Andrással forgatott dokumentum roadmovie a Cadillac Drive. A 80 forgatási napon keresztül készült 12 részes sorozatban a humorista és a művész Los Angeles-ből indulva próbálnak eljutni Alaszkán, Szibérián és Oroszországon át Budapesre. A kereskedelmi televíziózás magyarországi történetében kevés olyan produkció van, amely egyáltalán említésre érdemes (nem számítva Hajós András néhány rövid életű megjelenését a tv képernyőn), nos ezt a sorozatot érdemes volt megnézni. A meditatív Wahorn és a harsány Fábry kettőse szórakozató és mulatságos, a sorozat minden részében képes fenntartani a néző figyelmét. Fábry Sándor primadonnáskodása már nyomokban tartalmazza azokat az elemeket, amelyek miatt mostanában nem szeretjük, de humora még a régi és terjeszti a "szerjózsa minden irányába". Kritikája az amerikai társadalom tekintetében pont annyira pengeéles, mint a a poszt-szovjet viszonyok között.
A blogon a kommentelés szabályaiért kérem kattintson ide!
Keresd a privát Facebook blogomat is: 365 Nap
Ha tetszett az írás további filmekért és ajánlókért keress és like-olj minket a Facebook-on is, a friss posztokért kövess a Twitter-en vagy a Google Plus-on, videókért keresd és iratkozz fel a Youtube csatornánkra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |